|
|
poprzednie katechezy:
List Pasterski Episkopatu Polski do duszpasterskiego wykorzystania w Niedzielę Świętej Rodziny 2013 roku 28 grudnia, 2013 BŁOGOSŁAWIONA MARYJA DZIEWICA BOŻA RODZICIELKA W TAJEMNICY CHRYSTUSA I KOŚCIOŁA (V) w: Konstytucja dogmatyczna o Kościele "LUMEN GENTIUM" 02 maja, 2012 BŁOGOSŁAWIONA MARYJA DZIEWICA BOŻA RODZICIELKA W TAJEMNICY CHRYSTUSA I KOŚCIOŁA (IV) w: Konstytucja dogmatyczna o Kościele "LUMEN GENTIUM" 02 maja, 2012 BŁOGOSŁAWIONA MARYJA DZIEWICA BOŻA RODZICIELKA W TAJEMNICY CHRYSTUSA I KOŚCIOŁA (III) w: Konstytucja dogmatyczna o Kościele "LUMEN GENTIUM" 02 maja, 2012 BŁOGOSŁAWIONA MARYJA DZIEWICA BOŻA RODZICIELKA W TAJEMNICY CHRYSTUSA I KOŚCIOŁA (II) w: Konstytucja dogmatyczna o Kościele "LUMEN GENTIUM" 02 maja, 2012 BŁOGOSŁAWIONA MARYJA DZIEWICA BOŻA RODZICIELKA W TAJEMNICY CHRYSTUSA I KOŚCIOŁA (I) w: Konstytucja dogmatyczna o Kościele "LUMEN GENTIUM" 02 maja, 2012 Św. Jan z Awili – nowy doktor Kościoła 06 września, 2011 PIUS XI - HOMILIA OJCA ŚW. NA KANONIZACJĘ ŚW. ANDRZEJA BOBOLI (AAS nr 6 z dnia 10 maja 1938 roku) 16 maja, 2011 Nabożeństwo "Gorzkich Żali" 12 marca, 2011 Kerygmat - szósty krok: wspólnota 24 lutego, 2011 Kerygmat - piąty krok: Duch Święty 24 lutego, 2011 Kerygmat - czwarty krok: wiara - Jezus jest Panem i Zbawicielem 24 lutego, 2011 Kerygmat - trzeci krok: zbawienie 24 lutego, 2011 Kerygmat - drugi krok: tajemnica grzechu 24 lutego, 2011 Kerygmat - pierwszy krok: Miłość Boża 24 lutego, 2011 Kerygmat – u początków 24 lutego, 2011 Pojęcie miłosierdzia - bogactwo terminów i treści 22 lutego, 2011 Kongregacja Edukacji Katolickiej: internet jak rewolucja przemysłowa dla kultury 08 lutego, 2011 Grzechy przeciwko Duchowi Świętemu 24 stycznia, 2011 Wróżby, magia, refleksologia czyli inwazja zabobonu
22 stycznia, 2011
|
|
|
Kongregacja Edukacji Katolickiej: internet jak rewolucja przemysłowa dla kultury 08 lutego, 2011
|
|
|
O roli internetu w formacji seminaryjnej dyskutują uczestnicy sesji plenarnej Kongregacji Edukacji Katolickiej. Owocem tegorocznego spotkania ma być dokument kongregacji o internecie w formacji kandydatów do kapłaństwa. W spotkaniu uczestniczą trzej Polacy, kardynałowie Zenon Grocholewski i Stanisław Dziwisz oraz abp Józef Życiński.
Wpływ Internetu na współczesną kulturę kard. Grocholewski porównał do rewolucji przemysłowej, która naznaczyła wiek XIX i XX. Prefekt Kongregacji Edukacji Katolickiej w wywiadzie dla Radia Watykańskiego przyznał, że dokument o roli internetu w formacji seminaryjnej był już konsultowany z wieloma ekspertami i poświęcono mu wiele dyskusji. W jego przekonaniu internet może być użytecznym narzędziem duszpasterskim, nie tylko jeśli chodzi o studia kandydatów do kapłaństwa, ale także jako narzędzie komunikacyjne dla wszystkich zaangażowanych w ewangelizację, misję, katechezę i projekty edukacyjne.
Z drugiej strony watykański hierarcha zaznaczył, że konieczne jest inteligentne i roztropne rozeznanie, by tych środków komunikacji używać poprawnie i pozytywnie. Zdaniem kard. Grocholewskiego z internetem wiążą się pewne niebezpieczeństwa, które dokument stara się przewidzieć. Zdajemy sobie sprawę, że pojawiają się przypadki uzależnienia od Internetu, które wymaga leczenia – zauważył purpurat. – Widać, więc, że w pewnych okolicznościach może dojść do uszkodzenia osobowości, podobnie jak ma to miejsce w uzależnieniach od alkoholu i narkotyków. A wtedy ewangelizacja jest już niemożliwa – podkreślił prefekt Kongregacji Edukacji Katolickiej.
Z drugiej strony zdajemy sobie sprawę, że na stronach internetowych umieszczone jest wiele materiałów szkodliwych dla kapłana, który zobowiązał się do celibatu i czystości – zauważył kard. Grocholewski. – Internet sprzyja również powierzchowności w spojrzeniu na otaczający świat. Ulega się złudzeniu, że zna się wszystko dzięki nadmiarowi informacji, a tak naprawdę nie wie się nic. Natomiast w czasie studiów przygotowujących do kapłaństwa konieczne jest pogłębienie wiedzy i refleksja. Dokument o roli internetu w czasie formacji seminaryjnej przygotowywany przez Kongregację Edukacji Katolickiej będzie zawierał pogłębioną refleksję, podkreślając dobrodziejstwa tej techniki przekazu, przewidując towarzyszące jej zagrożenia i ostrzegając przed nimi.
se/rvpowrót |
|
|